Vægt under graviditet

Med en baby der vokser sig stor inden i maven, og dit behov for at få øget energi og lyst til særlig mad, så er der lagt op til at du tager på under din graviditet. Læs her om vægt under graviditet.

Det er vigtigt at du tager på, for at dit ufødte barn kan få al den næring han eller hun har brug for. Men der er grænser!

At spise for to gælder ikke rigtigt, for selvom du og dit barn har brug for næring, så er det vigtigt at du holder dig sund igennem graviditeten. Det hjælper dig både til fødslen og også efter, hvor du hurtigere vil finde tilbage til din normalvægt.

 

Vægt under graviditet – Hvor meget skal jeg tage på?

Din normalvægt er udgangspunktet for at finde ud af, hvor meget du skal tage på. Fx skal en overvægtig tage mindre på, end en kvinde, der er undervægtig.

  • Er du overvægtig bør du ikke tage mere end 8-10 kg på
  • Er du undervægtig kan du tage 15-17 kg på
  • Er du normalvægtig bør du tage 10-15 kg på.

Som gravid har du brug for at tage på, fordi din krop har brug for at kunne give næring ikke kun til dig, men også til barnet, der kræver meget energi og næring for at kunne udvikle sig, som han eller hun skal.

Vægten fordeler sig sådan:

  • Barnet vejer ved slutningen af graviditeten typisk mellem 3,5 og 4,5 kg
  • Fostervand knap 1 kg
  • Moderkage knap 1 kg
  • Muskellag over din livmoder vokser sig til ca 1 kg
  • Mængden af blod i din krop øges til ca. 1.2 kg
  • Mængden af væske i din krop øges til ca 1.2 kg
  • Dine bryster bliver større og vokser med op til 0,5 kg.
  • Du skal have et ekstra fedtlag, for at få energi til at amme, det er ca. 4 kg.

Holder du dig sund og motionerer i løbet af din graviditet, så er det nemmere at komme af med den ekstra vægt, når du har født. Hvis du ammer, bør du lade være med at kaste dig ud i slankekure eller voldsom motion, for din krop har brug for energien til at kunne producere mælk.