Sov godt under graviditeten

Sov godt under graviditeten – det kan synes som en næsten umulig opgave for mange kvinder.

I det første trimester af din graviditet, sover du sikkert rigtig godt. Desværre ændrer det sig for mange i løbet af anden og tredje trimester, fordi det simpelthen bliver ubehageligt at ligge i dine sædvanlige sovestillinger.

At have fået en stor mave, der gør at du ikke længere kan sove på maven, er kun en af flere årsager til, at det kan være svært at få en god nats søvn under graviditeten.

Vi giver her nogle tips til , hvordan du sover bedre.

Tips – Sov godt under graviditeten

Når din mave vokser og fylder mere og mere i landskabet, så bliver det stille og roligt ubehageligt at ligge på den.

Når du ligger ned, presser baby på de store sener og blodårer, der løber igennem kroppen, og det kan være meget ubehageligt at ligge på ryggen igennem længere tid ad gangen. Så når du ikke kan ligge på ryggen, og der heller ikke er plads til at ligge på maven, så er det, at du skal finde nogle nye sovestillinger.

Brug godt med puder

En af de første ting du skal sørge for, når de sædvanlige sovestillinger begynder at blive ubehagelige, det er at have nogle gode, bløde og alligevel støttende puder klar.

  • En pude imellem benene ved lårene og en pude til imellem knæene, kan give god støtte, når du ligger på siden.
  • Du kan også lægge en pude under maven, og en anden under knæet, hvis du ligger på siden med det øverste ben strakt frem.

Det hele handler om, at du bruger tid på at prøve dig frem, så når du endelig skal sove, kan finde ro og få dig en tiltrængt nattesøvn.

Drik noget lindrende

I slutningen af graviditeten presser baby meget på mave og tarmsystem, og du kan få sure opstød. Det er værst, når du sidder ned eller ligger ned og det kan være meget generende, når du skal sove.

Kuren mod det kan være et glas varm mælk med honning inden sengetid og kan du ikke tåle mælk, kan pebermyntepastiller også have en god effekt.

Undgå i det hele taget at spise meget krydret eller fed mad, der kan gøre opstød værre. Prøv også at lade være med at drikke kaffe/cola og andre koffeinholdige drikke inden sengetid.

Det er vigtigt for dig og din ufødte baby, at du får så meget hvile som muligt, så har du mulighed for det, i løbet af dagen, så sæt dig med benene oppe og få dig et velfortjent hvil i sofaen.